Tudomány, tudományellenesség, áltudomány
A tantárgy angol neve: Science, Pseudoscience, Antiscience
Adatlap utolsó módosítása: 2016. március 22.
Műszaki Informatika Szak
Láng Benedek
Bíró Gábor István
Alapvető humán- és természettudományos ismeretek
A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.
A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.
Kötelező előtanulmányi rend nincs.
Témaütközés nincs.
1. Bevezetés. A tudományok és áltudományok problémája mindennapjainkban. A kurzus célkitűzésének ismertetése, beszélgetés.
2. Elsődleges válaszlehetőségek a probléma megoldására, ezek nehézségei. A tudomány objektivitása, érdekmentessége és sikeressége.
3. Megoldási hagyományok 1.: a tudományfilozófia kísérletei a tudomány elválasztására az áltudománytól és az értelmetlenségtől.
4. Megoldási hagyományok 2.: a tudománytörténet-írás mint az utólagos elválasztás eszköze, a határok időbeli változása
5. Megoldási hagyományok 3.: határmeghúzási kísérletek a tudományokon belül, a két kultúra problémája, a tudomány egysége
6. Esettanulmányok 1.: csillagászat és asztrológia régen és ma. Visszatérés a tudományos módszer kérdéséhez
7. Esettanulmányok 2.: evolúcióelmélet és kreacionizmus. A vallás kérdése, a nyelvhasználat és az érvelési stílus problémája
8. Esettanulmányok 3.: parapszichológia, paratudományok. A tartalmi elválasztás problémája, határmeghúzási stratégiák.
9. Esettanulmányok 4.: az alternatív orvoslás hagyományai. Társadalmi és kulturális autoritás.
10. A tudomány publikus megértése. Az oktatás és a média szerepe. Tudományos vagy társadalmi probléma az elhatárolódás?
11. Szakértői kultúrák szerepe a társadalomban. A tudomány szociológiai elkülönítése. Hitelesség, bizalom.
előadás
a. A szorgalmi időszakban: Az órák látogatása (min.70%), az aktív részvétel, két zárthelyi dolgozat megírása, ezek alapján jegy. Az érdemjegy megszerzésének feltétele, hogy a szorgalmi időszakban legalább az egyik zárthelyi eredménye elégtelennél jobb legyen ÉS a pótlási időszak végéig mindkét zárthelyi eredménye (az esetleges pótlások (javítások) után) elégtelennél jobb legyen.
b. A vizsgaidőszakban: félévközi jegy esetén csak pótvizsga lehetséges a pótlási hetet követően.
c. Elővizsga: Lehetséges.
Egy sikertelen zárthelyi a szorgalmi időszakban pótzárthelyin, illetve a pótlási időszakban pótpótzárthelyin pótolható.
Előadások előtt és után, valamint az oktatók meghirdetett fogadóórájában előzetes, e-mailen keresztül történő egyeztetéssel.
Kutrovátz Gábor - Láng Benedek - Zemplén Gábor: A tudomány határai. Budapest: Typotex, 2008.
Kutrovátz Gábor - Láng Benedek - Zemplén Gábor (szerk.): "Tudományon innen és túl". Tematikus blokk a Replika c. folyóiratban 54-55. szám (2006), 119-205. o. (Lásd Kutrovátz-Láng-Zemplén, Vermeir, Shapin, Gieryn, Gregory-Miller cikkeit.)
Beck Mihály (2004): Parajelenségek és paratudományok. Budapest: Vince Kiadó.
Bunge, Mario A. (1982): Demarcating Science from Pseudo-Science. In Fundamenta Scientiae 3: 369–388.
Grim, Patrick. (1982): Philosophy of Science and the Occult. Albany: State University of New York Press.
Shermer, Michael (2001): Hogyan hiszünk. Istenkeresés a tudomány korában. Budapest: Typotex.
Dr. Láng Benedek
Dr. Zemplén Gábor