Szakképzés és munkaerőpiac
A tantárgy angol neve: Vocational Training and Labour Market
Adatlap utolsó módosítása: 2012. október 29.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Műszaki Pedagógia Tanszék
Szabadon választható tárgy
Dr. Benedek András
egyetemi tanár
Szabóné dr. Berki Éva
SZPSZK igazgató
Nincsenek előzetesen elvárt ismeretek.
Nincs előfeltétele a tárgy felvételének.
A szakképzéssel, oktatással és képzéssel szembeni Közösségi elvárások, az EU oktatási, szakképzési politikájának, fejlesztési törekvéseinek és az egyes tagországok oktatási keretrendszereinek megismertetése.
A szakképzés (részeként a felsőoktatás) és gazdaság kapcsolatrendszerének bemutatása, tagországi példákkal.
A munkaerőpiac fogalmainak és sajátosságainak, valamint a kompetencia alapú fejlesztés, képzés iránti munkaerő-piaci igények-, a munkavégzési kompetenciák megismertetése.
A pályakezdő munkavállalói készségfejlesztés- és az életpálya tervezés tudatosságának formálása.
1) A szakképzés alapfogalmai, kompetenciák és kvalifikációk a szakképzésben.
2) A Nyugat-európai tagországok oktatási keretrendszerei
3) Az Észak-európai tagországok oktatási keretrendszerei
4) A Közép-európai tagországok oktatási keretrendszerei
5) A Dél- és Délkelet-európai tagországok oktatási keretrendszerei
6) A gazdaság és oktatás kapcsolatrendszerének megjelenési formái és főbb jellemzői
7) A kompetencia alapú fejlesztés, képzés iránti munkaerő-piaci igények, a munkavégzési kompetenciák
8) A munkaerő-piac fogalma, főbb jellemző, jelenségei, a szakképzés és foglalkoztatás főbb globális és területi jellemzője
9) A munkaerő-piaci kereslet és a képzési kínálat összehangolhatósága, kiemelten a szakképzésben- a hazai szakképzés fejlesztési irányai napjainkban
10) Munkaerőpiac és versenyképesség – munkapiaci trendek
11) Az oktatásból a munka világába – foglalkoztathatóság, mobilitás
12) A versenyképesség európai dimenziói - az egyén versenyképességének lehetőségei
előadás 1 óra, gyakorlat 1 óra
A szorgalmi időszakban: az órákon való aktív, személyes részvétel, valamint
a 2., vagy 3., vagy 4., vagy 5. témakörből egyéni érdeklődés alapján választott tagország vonatkozásában önálló forrásfeltárással az alábbi projektfeladatok teljesítése:
1. szakképzési rendszer, kiemelten a közgazdasági/műszaki szakképzési rendszer,
2. gazdaság és szakképzés közötti kapcsolatrendszer,
3. uniós oktatási projektekben való részvétel és az elmúlt 5 év fejlesztési eredményeinek
bemutatása – 18 - 20 oldal írásmű (forrásfeldolgozás szabályai szerint), Ppt-s prezentáció beadása és prezentációja a csoportban
Az előadások ideje alatt illetve a vizsgaidőszakban folyamatosan a megadott konzultációs időpontokban.
· Benedek András (2007): Nemzetközi összehasonlító elemzés a szakképzésben Készült a „Nemzetközi összehasonlító elemzés a szakképzési rendszerek állapotáról, működéséről és fejlesztéséről” projekt keretében Kiadó: Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Budapest, 2007.
· Benedek András (2006): Szakképzés-pedagógia (Szerk.) TYPOTEX Budapest, 2006.
· Benedek András (2003): Változó szakképzés. A magyar szakképzés szerkezetének változásai a XX. század utolsó negyedében. OKKER. 2003. 251 p.
· Galasi Péter – Varga Júlia: Munkaerőpiac és oktatás KTI Füzetek 1. Sorozatszerkesztő Fazekas Károly MTA Közgazdaságtudományi Intézet Budapest, 2005.
· Scharle Ágota (2007): The effect of welfare provision on female labour supplay in Central and Eastern Europe Journal of Comparative Policy Analysis 9 (2), 157-174.
· Szabóné Berki Éva (2006): A kompetencia alapú fejlesztés, képzés közösségi igénye Társadalom és Gazdaság 28 (2), 203-223.
· The Bologna Process UNICE’s position and expectations 15 October 2004
http://www.oecd.org/searchResult/0,2665,en_2649_201185_1_1_1_1_1,00.html
· Varga Júlia: Munkapiaci trendek Magyarországon 2006 In.: Munkaerőpiaci tükör 2006 Szerk: Fazekas Károly, Cseres-Gergely Zsombor - Schark Ágota MTA Közgazdaságtudományi Intézet Országos Foglalkoztatási Alapítvány Budapest, 2007. 13-29 p