Belépés címtáras azonosítással
magyar nyelvű adatlap
Szoftver-ergonómia
A tantárgy angol neve: Software ergonomics
Adatlap utolsó módosítása: 2016. november 15.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi EgyetemGazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Minden mérnöki karalapképzési szakjaiSzabadon választható tantárgy
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
-
(nincs elvárt előismeret)
A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.
A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.
1.
Ergonómia, ember-számítógép interakció, felhasználói felület tervezése, interakciódizájn, használhatóság, felhasználói élmény, termékélmény és kapcsolódó fogalmak összefüggései. Tervezési megközelítések az emberi különbségek figyelembe vételével. A felhasználói kör bemutatása user profile segítségével. Tipizált felhasználók (perszónák), tipizált használati módok (use cases) és szcenáriók alkalmazása a fejlesztés során (gyakorlat).
2.
Az emberi érzékelés alapjaiból következő tervezési irányelvek: A Weber-Fechner és a Stevens féle érzetfüggvényekből következő grafikai és egyéb irányelvek. A Fitt törvény alkalmazása a felhasználói felületen: a kézmozgás érzékeléséből következő képernyő-elrendezési lehetőségek. Az emberi látás működéséből következő irányelvek: A receptorok működése és a komplementer utókép, szemmozgások, mozgáskiemelés. kontrasztkiemelés, a színérzékelés emberi sajátosságaiból (a komplementer színekből) adódó irányelvek. Színhűség és színterek.
3.
Az emberi észlelés működéséből következő irányelvek: Jelek és jelképek megválasztásának szempontjai. Rövidtávú memória, hosszútávú memória. Választási lehetőségek tervezésének általános szempontjai kezdő és gyakorlott felhasználók esetében. Hick törvény: a döntési idők a döntés információtartalma függvényében.
4.
Nem tisztán racionális alapú döntéseket hozó felhasználót feltételező tervezési megfontolások.Metaforák. Desktop metafora.A szoftver illesztése különböző kognitív stílusú felhasználókhoz.Mikrointerakciók.Általános tervezési irányelvek (design guidelines).
5.
Szoftverkörnyezet-specifikus elvek (style guides).A szoftverek minőségére vonatkozó jogszabályok és szabványok.A Design for All szemlélet és a Rés elmélet szerinti fogyatékosság-fogalom. A W3C.org akadálymentesítési irányelvei (WAI WCAG).
6.
A potenciális felhasználóktól való információnyerés módszerei: megfigyelés, interjú, fókuszcsoport, kérdőív, design-etnográfia, Q‑sorting stb.
7.
Feladatelemzés és -modellezés. Feladatrétegek feltérképezése (Task Layer Maps). A GOMS modell és továbbfejlesztett változatai: méretezés gyakorlott felhasználókra.
8.
A koncepció- és prototípuskészítés alapjai: sketching, wireframing, prototyping. Az interakció-design történetmesélési alapjai: storyboarding. Az információ-architektúra koncepciójának kialakításához módszer: kártyarendezés (card sorting). Tervezési kérdések eldöntése egyszerű kísérletek végzése útján – A/B testing.
9.
A szoftverek használhatósági vizsgálatának analitikus módszerei. Kognitív bejárás. Nielsen-féle heurisztikus elemzés. Egyszerű empirikus vizsgálat már a termékötlet szintjén: Paper prototyping, Óz, a nagy varázsló.
10.
A szoftverek használhatósági vizsgálatának empirikus módszerei 2.: Képernyőrögzítésen, eseménynaplózáson és videoelemzésen alapuló használhatósági vizsgálat. Felhasználóktól a használhatósági vizsgálatok során nyert objektív esemény-adatok (pl. billentyű- és egérműveletek) elemzése. Webes és egyéb naplófájlok (logfájlok) elemzése Google Analytics és egyéb eszközökkel. A hangosan gondolkozás módszere (Think Aloud protocol) és a gondolatok elmondása visszajátszás közben (Retrospective Think Aloud protocol).
11.
Zárthelyi dolgozat.
12.
A szoftverek használhatósági vizsgálatának empirikus módszerei 3.: Szemmozgáskövetés. Esettanulmányok.
13.
A szoftverek használhatósági vizsgálatának empirikus módszerei 4.: A mentális erőfeszítés és mérése. Fiziológiai jelek (szívritmus-variabilitás, pupillometria, bőr-vezetőképesség, EEG) alkalmazása. Egy összetett empirikus vizsgálati módszer: az INTERFACE. Esettanulmányok.
14.
Team-interakció és Computer Supported Cooperative Work.Különleges felhasználói felületek: virtuális valóság; új fejlesztési irányok.PótZH.
a. A szorgalmi időszakban: zárthelyi + házi feladat.
A félévközi jegyet 60%-ban egy házi feladatra kapott jegy, 40%-ban pedig a ZH eredménye határozza meg. A házi feladat témája három opció közül választható (irányelvek, metaforák, mikrointerakciók). Mindhárom opcióra jellemző, hogy három mikrotartalom feltöltéséből áll, azaz a választott irányelv, metafora, ill, mikrointerakcióra vonatkozó példákat kell gyűjteni.
b. A vizsgaidőszakban: -
A zárthelyi dolgozat az utolsó oktatási heti pótZH-n és a pótlási heti pótpótZH-n pótolható.
A házi feladat a pótlási hét végéig pótolható.
Ajánlott irodalom:
Buxton, B. (2007): Sketching User Experiences. San Francisco: Elsevier - Morgan Kaufman.
Caldwell, B., Cooper, M., Reid, L.G., Vanderheiden, G. (2008): Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0. W3C. http://www.w3.org/TR/WCAG20/
Caroll, J. M. (eds.) (2003): HCI Models, Theories and Frameworks - Toward a Multidisciplinary Science. San Francisco: Morgan Kaufmann.
Izsó L., Becker Gy. (szerk.) (2011): Termékélmény. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Krug, S. (2008): Ne törd a fejem! Budapest: HVG Kiadó.
Kangyal A., Laufer L. (szerk.) (2011): Gépérzet. Budapest: L'Harmattan Kiadó.
Quesenbery, W., Brooks, K. (2010): Storytelling for User Experience. New York: Rosenfeld Media.
Rogers, Y., Sharp, H., Preece, J. (2011): Interaction Design Beyond Human-Computer Interaction. Chichester, West Sussex: Wiley.
Rubin, J., Chisnell, D. (2008): Handbook of Usability Testing. Indianapolis, IN: Wiley.
Shneiderman, B. (1987, 2009): Designing the User Interface. Reading, MA: Addison-Wesley.
Weinschenk, S. (2011): 100 dolog amit minden tervezőnek tudnia kell az emerekről. Budapest: Kiskapu.
Ask Tog - Bruce Tognazzini oldala http://www.asktog.com/
Johnny Holland: It's all about interaction - Johnny Holland oldala http://johnnyholland.org/
Measuring U cég blogja http://www.measuringu.com/blog.php
Nielsen Norman Group cég honlapján Jacob Nielsen és Don Norman cikkei http://www.nngroup.com/articles/
Don Norman: Designing For People - Don Norman oldala http://www.jnd.org/
Usabilla cég blogja http://blog.usabilla.com/
UX Booth online publikációs hely http://www.uxbooth.com/
UX Magazin online publikációs hely http://uxmag.com/
UX Matters online folyóirat http://www.uxmatters.com/
UX Movement blog http://uxmovement.com/