Belépés címtáras azonosítással
vissza a tantárgylistához
nyomtatható verzió
Beágyazott és ambiens rendszerek rehabilitációs alkalmazása
A tantárgy angol neve: Application of Embedded and Ambient Systems in Rehabilitation
Adatlap utolsó módosítása: 2010. augusztus 30.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Villamosmérnöki és Informatikai Kar
Foglalkoztatási
rehabilitációs humán és műszaki szaktanácsadó szakirányú
továbbképzési szak (a BME Gazdaság- és Társadalomtudományi
Kar gesztorálásában)
Tantárgykód
Szemeszter
Követelmények
Kredit
Tantárgyfélév
VIIIS001
2
1/0/0/v
2
3. A tantárgyfelelős személy és tanszék
Dr. Hanák Péter,
4. A tantárgy előadója
Név:
Beosztás:
Tanszék, intézet:
Hanák Péter dr.
tudományos munkatárs
BME VIK IIT
Takács Barnabás dr., PhD
tudományos munkatárs
BME VIK EIT
Tóth András
ügyvivő szakértő
BME GPK GYT
5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
-
6. Előtanulmányi rend
Ajánlott:
-
7. A tantárgy célkitűzése
A tantárgy célja
megismertetni a hallgatókkal a beágyazott és ambiens rendszerek
alkalmazási lehetőségeit a rehabilitációban. Egyrészt
bemutatjuk beágyazott és ambiens rendszerek kialakításához és
működésének alapfokú megértéséhez szükséges alapelveket,
másrészt a legalább kísérleti jelleggel rendelkezésre álló
eszközöket és a velük eddig szerzett tapasztalatokat. A hallgatók
gyakorlati feladatok megoldásával igazolják a témakörben
szerzett jártasságukat. A kurzus végére a hallgatók megtanulják
a beágyazott és ambiens eszközök és rendszerek felhasználásával
kialakítható rehabilitációs megoldások létrehozásához
szükséges alapelveket, hogy ilyeneket majd a gyakorlatban is
alkalmazhassanak a későbbi munkájuk folyamán.
8. A tantárgy részletes tematikája
Első
blokk
Beágyazott rendszer, ambiens rendszer
Vezérlő elemek, kommunikációs elemek és protokollok,
rendszerarchitektúrák
Felügyeleti és rehabilitációs alkalmazási lehetőségek
A
virtuális valóság (VV) eszköztára, számítógépes grafika, 3D
modellezési és animációs eszközök, érzékelők és zárt
láncú interakciós modell
A VV
terápiás alkalmazási lehetőségei a rehabilitációban
Kitekintés a VV orvosi rehabilitációs alkalmazásaira
Kutatás-fejlesztési és innovációs projektek
Cyber Care klinka modell, kognitív, fizikai és pszichológiai
rehabilitáció
Példa: VV-terápia a fóbiák enyhítésére, autizmus, ADHD és
tanulási rendellenességek
Fizikai rehabilitációs alkalmazások, szenzorok, képfeldolgozás,
stb.
Nem-verbális interfészek és virtuális emberek, mint interfész
technológia
Felhasználó interfész adaptáció
Második
blokk
Kutatás-fejlesztési és innovációs projektek
Példák: gyógytornát támogató robotok (RehaRob), DOMEO
Kutatás-fejlesztési és innovációs projektek
Pl. Emerge, Silvergate-112, CARE, CCE, M3W
Kutatás-fejlesztési és innovációs programok és pályázatok,
konferenciák
AAL Közös Program, benefit (Ausztria), eVITA NTP, FP7 eHealth,
AALIANCE (Németo.) AAL Forum stb.
Ambiens rendszerek árnyoldalai, etikai és jogi korlátai
9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)
2x4 óra előadás, otthoni munka (irodalomfeldolgozás).
10. Követelmények
A szorgalmi időszakban: -.
A vizsgaidőszakban: írásbeli vizsga.
11. Pótlási lehetőségek
-
12. Konzultációs lehetőségek
A tárgy előadóival
személyesen vagy e-levélben egyeztetett időpontban.
13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
Jókai E.,
Koloszár K., Mogánné Tölgyesy Sz., Pataki M. (szerk.):
Rehabilitációs támogató technológiák, BME GTK – Typotex
Kiadó, 2010, ISBN 978 963 279 097 8
Hanák Péter:
Beágyazott és ambiens rendszerek. In: Pörzse Gábor (szerk.):
Innovációmenedzsment, Semmelweis Kiadó, Budapest, 2008. ISBN 978
963 9129 70 2, pp. 75-88.
ROE, P. W. (ed.)
(2006). Towards an Inclusive Future: Impact and Wider Potential of
Information and Communication Technologies, A COST219ter
publication.
(http://www.tiresias.org/cost219ter/inclusive_future/index.htm)
Safeguards in a
World of Ambient Intelligence (2008). Springer,
(http://www.isi.fhg.de/publ/t_en.ht,
http://ipts.jrc.ec.europa.eu/newsandevents/new.cfm?new=114)
RAUHALA, M.
(2008). Ethics and Assistive Technology Design for Vulnerable Users:
A Case Study, Research Report 165, Stakes, Helsinki.
European projects
on ambient assisted living and e-Inclusion
(http://ec.europa.eu/information_society/activities/einclusion/index_en.htm)
eVITA (életviteli
technológiák és alkalmazások) Nemzeti Technológiai Platform
(http://evitaplatform.hu)
Fazekas Gábor,
Tóth András, Pilissy Tamás, Zsiga Katalin, Stefanik Györgyi,
Trócsányi Márta: Szervizrobotok alkalmazása neurológiai
károsodás következtében fogyatékossá vált személyeknél
(Application of service robots in people with disabilities due to
neurological impairments), Rehabilitáció 2010; 20(1): 43–48.
Tóth A., Fazekas
G., Arz G., Jurák M.: 9. Robotok a gyógytornáztatásban, Kocsis
L., Kiss R., Illyés Á. (szerk.): Mozgásszervek biomechanikája,
Terc Kft., Budapest, Magyarország, 2007, ISBN 978 963 9535 64 0,
pp. 391-404
Fazekas ,
G.; Fehér M.; Stefanik Gy.; Boros Zs.; Tóth A.: Robotok
alkalmazása féloldali bénultak felső végtagi
gyógytornásztatásában. Orvosi Hetilap, 2004; 145(25):1327-31.
14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
Kontakt óra 8
Félévközi készülés órákra -
Felkészülés zárthelyire -
Házi feladat elkészítése -
Kijelölt írásos tananyag elsajátítása -
Vizsgafelkészülés 52
Összesen 60
15. A tantárgy tematikáját kidolgozta
Név:
Beosztás:
Tanszék, intézet:
Hanák Péter dr.
tudományos munkatárs
BME VIK IIT
Takács Barnabás dr., PhD
tudományos munkatárs
BME VIK EIT
Tóth András
ügyvivő szakértő
BME GPK GYT