Belépés címtáras azonosítással
magyar nyelvű adatlap
Beszédinformációs rendszerek
A tantárgy angol neve: Speech Information Systems
Adatlap utolsó módosítása: 2023. április 27.
Az emberi információ-kezelés és kommunikáció alapja a természetes beszédlánc (beszélő ember - levegő - hallgató ember) működése. A beszédinformációs rendszerek a természetes beszédlánc egy vagy több elemének mesterséges informatikai megvalósítását (pl. beszédfelismerés, beszédszintézis stb.) integrálják az információ gyűjtésével, tárolásával, feldolgozásával és/vagy az ahhoz való hozzáféréssel kapcsolatos folyamatokba.
Napjainkban számos gyakorlati alkalmazásban megjelentek a nagyméretű, egyre jobban integrált és automatizált beszédinformációs rendszerek (pl. okostelefonok, TV-k, tabletek automatizált beszédfunkciói, hívásközpontok, tele-banking, mint Apple Siri asszisztens, Google Voice Search, diktáló rendszerek, beszéd- és szöveg analitika, gépi tolmácsolás).
A tárgy célja a beszédlánc elemei mesterséges megvalósításának megismertetése és a beszéddel vezérelt és/vagy beszéddel válaszoló információs rendszerek azon eljárásainak taglalása, amelyek beszédspecifikusak. A tárgy gyakorlati példák felhasználásával mutatja be a beszédinformációs rendszerek kialakításához szükséges elméleti és gyakorlati ismereteket, az automatizáláshoz alkalmazható beszédtechnológiai eszközrendszer főbb elemeit, azok alapvető működési elveit, specifikációs jellemzőit.
A tantárgyat sikeresen teljesítő hallgató képes lesz:
(K1) áttekinteni, hogy milyen alapvető rendszerelemek szükségesek beszédinformációs rendszerek vagy beszédtechnológiát is alkalmazó informatikai rendszerek kialakításához,
(K2) specifikációkat kidolgozni beszédinformációs rendszerek vagy beszédtechnológiát is alkalmazó informatikai rendszerek kialakításához,
(K3) teszt eljárásokat tervezni és megvalósítani beszédinformációs rendszerek vagy beszédtechnológiát is alkalmazó informatikai rendszerek kialakításához,
(K4) rendszerintegrációs feladatokat megoldani beszédinformációs rendszerek vagy beszédtechnológiát is alkalmazó informatikai rendszerek kialakításához.
1. Bevezetés
Miért fontos a beszédtechnológia? Milyen főbb elemekből épül fel egy beszédinformációs rendszer (pl. intelligens személyi asszisztens)?
A nyelv, a beszéd és a szöveg az emberi kommunikációban. A természetes beszédlánc elemei és működésük. Az emberi beszédkeltés, a beszédészlelés és a beszédmegértés alapfogalmai. A beszéd akusztikai szerkezetének legfontosabb jellemzői. A beszéd szintjei, redundanciája, a hordozott kiegészítő információk.
2., 3, Elemi jelfeldolgozás, beszédkódolás és tömörítés
A beszédkódolás szerepe a digitális beszédtárolás, valamint az infokommunikációs hálózatok rendszereiben. A beszéd továbbításához, tárolásához és elemzéséhez szükséges elemi jelfeldolgozási lépések megismerése, figyelembe véve a beszéd speciális tulajdonságait. Beszéd/csend és más akusztikus jelek megkülönböztetése. A beszédkódolás alapvető módszerei, az aktuálisan elterjedt formátumok megismerése. A kódolás hatása más beszédtechnológiai eszközökre. A kódolt beszéd minősítése (érthetőség, természetesség).
4, Beszédválaszú rendszerek alapok
A gépi beszédkeltés alapfogalmai (kötött, kötetlen és vegyes szókészlet). A kötött szókészletű akusztikai adatbázis tervezési szempontjai és megvalósításnak lépései. Vegyes rendszerek kialakításának indokai, megoldási lehetőségei. Nagy hanghűségű prozódia módosítási algoritmusok. Kötetlen szókészletű (text-to-speech és concept-to-speech) rendszerek felépítése, alapvető osztályai.
5, 6 A beszéd- és szövegadatbázisok jelentősége, Szövegfeldolgozási technikák
Adatbázisok leírása, tervezése, feldolgozási módszereik. Az akusztikus környezet szerepe. Felismerő létrehozásának fázisai megismerése. Adatbázisok Szótárkészlet Adatbázisok automatikus bővítése, adaptivitás. A prozódia szerepe. Többnyelvű rendszerek kialakítása. Fejlesztői környezetek és eszközök. Gépi tanításhoz optimalizált adatbázisok előállítása. Központozások kezelése, szöveg elő- és utófeldolgozás.
7, 8, Fejlett beszédválaszú rendszerek
Egységes szövegábrázolási, szövegelemzési és átalakítási feladatok és kapcsolódó adatbázisok. Kötetlen szókészletű akusztikus adatbázisok tervezési szempontjai és elkészítésük módszerei. Beszédválasz szövegkorpuszának kialakítása. Az adatbázis elkészítése, módosítása, és ezek algoritmusai. A prozódia (hangmagasság, hangerő, ritmusváltozás) jelentősége és megvalósítása. Többhangú rendszerek és automatikus hangkonverzió. Többnyelvű rendszerek. Nyelvdetekció, ékezetesítés. Egységes hangjelölési rendszerek. Fejlesztői környezetek. A rendszerek automatizált megvalósításának algoritmusai, gépi tanulás alapú megoldások.
9, Beszéd alapú osztályozás
A beszéd osztályozás fogalma, felhasználási területei. Hangalapú beszélőazonosítás alapfogalmai, beszélő azonosítás és igazolás, UBM, likelihood-ratio framework. Voice activity detection. Az alkalmazott eljárások matematikai alapjainak bemutatása. Az alkalmazott gépi tanulás alapú eljárások. A beszélőazonosítás felhasználása a gyakorlatban.
10, 11 Beszédfelismerés
A beszédfelismerés alapfogalmai és alapvető architektúrái. Referencia-bázisú mintaillesztés. A beszédfelismerés MAP alapegyenlete. Rejtett Markov-modellek (HMM) alkalmazása a beszéd-szöveg átalakításban. Akusztikus, kiejtési és nyelvi modellezés, tudásforrás-integráció a WFST (Weighted Finite State Transducer) keretrendszerben. Hibrid HMM-neurális és end-to-end neurális megközelítések beszédfelismerésre. CTC (Connectionist Temporal Classification) tanítás. Korszerű neurális architektúrák beszédfelismerésre. Önfelügyelt és felügyelet nélküli beszéd-szöveg átalakítási technikák. Modellek alkalmazásra szabása, finomhangolás. Szöveg írott formájának visszaállítása. Offline és online beszédfelismerés, a diktálás folyamata.
12, Beszédinformációs rendszerek tervezésének és megvalósításának lépései.
Tipikus alkalmazási környezetek, meghatározó alkalmazói rendszerek (pl ügyfélszolgálat automatizálás, egészségügy, rehabilitáció). A vállalati akusztikai arculat fogalma és színvonalas biztosításának módszerei.
13, 14 Beszédfunkciók alkalmazása információs rendszerekben
Beszéddel informáló dialógus rendszerek alapfogalmai. Rendszer vezérelt, felhasználó vezérelt és vegyes kezdeményezésű rendszerek. DTMF és beszédfelismerő alapú vezérlés beszédválaszú rendszerekben. Uni- és multimodális rendszerek. Modalitás konverzió és szerepe a globális személyes kommunikációs rendszerekben.
A laborok tematikája:
1. labor: Alapvető beszédakusztika, Energia mérés, módosítás, spektrum előállítás, elemzés, F0 mérés 2. labor: Kvantálás, mintavételezés, beszédtömörítés, beszédszerkesztés 3. labor: Beszédszintézis 4. labor: Beszélőazonosítás 5. labor: Beszédfelismerés 6. Labor: Dialógus rendszerek összeállítása (pl. chatbot)