Beszédtechnológia
A tantárgy angol neve: Speech Technology
Adatlap utolsó módosítása: 2006. július 1.
Tantárgy lejárati dátuma: 2009. november 24.
Villamosmérnöki Szak
Műszaki Informatika Szak
választható tárgy
Név:
Beosztás:
Tanszék, Int.:
Dr. Németh Géza
egyetemi docens
TMIT
Dr. Olaszy Gábor
egyetemi tanár
Dr. Vicsi Klára
tudományos főmunkatárs
A tantárgy elsősorban a Jelek/hálózatok és rendszerek témakör ismeretére épít.
Tematikaütközés miatt a tárgyat csak azok vehetik fel, akik korábban nem hallgatták a következő tárgyakat:
vitt 3247 Beszédinformációs rendszerek
Az emberi információ-kezelés és kommunikáció alapja a természetes beszédlánc (beszélő ember - levegő - hallgató ember) működése. A beszédtechnológia a természetes beszédlánc egy vagy több elemének mesterséges megvalósítását (pl. beszédfelismerés, beszédszintézis, stb.) tárgyalja. Napjainkban számos gyakorlati alkalmazásban megjelentek a beszédtechnológián alapuló, egyre jobban integrált és automatizált infokommunikációs szolgáltatások (pl. SMS-felolvasás, hívásközpontok). A tárgy célja a beszédtechnológia komponens és rendszerszintű megismertetése.
Bevezetés
A nyelv és a beszéd az emberi kommunikációban. A természetes beszédlánc elemei és működésük. A beszéd akusztikai szerkezetének legfontosabb jellemzői, szintjei, redundanciája, a hordozott kiegészítő információk. A lényegkiemelés elmélete.
Beszédkódolás és tömörítés
A beszédkódolás szerepe a digitális beszédtárolás, valamint az infokommunikációs hálózatok rendszereiben. Beszéd/csend és más akusztikus jelek megkülönböztetése. A beszédkódolás alapvető módszerei. A kódolt beszéd minősítése.
Beszédválaszú rendszerek
A gépi beszédkeltés alapfogalmai (kötött, kötetlen és vegyes szókészlet). Kötött szókészletű rendszerek és kötetlen szókészletű (text-to-speech és concept-to-speech) rendszerek. Fejlesztői környezetek. A rendszerek automatizált megvalósításának algoritmusai (pl. gépi tanulás).
Beszédfelismerés
A beszédfelismerés alapfogalmai és alapvető architektúrái. A működés fő fázisai: lényegkiemelési, vetemítési, osztályozási eljárások. A beszéd- és szövegadatbázisok jelentősége a felismerésben. Az akusztikus környezet szerepe. Felismerő létrehozásának fázisai. Szótárkészlet automatikus bővítése, adaptivitás. Többnyelvű rendszerek kialakítása. Fejlesztői környezetek és eszközök.
Beszélőfelismerés és beszélőazonosítás
Beszélőfelismerés és azonosítás kötött és kötetlen szöveggel. Inter- és intraindividuális jellemzők. A beszéd további biometriai lehetőségei.
Beszédtechnológia alkalmazása információs rendszerekben
Beszéddel informáló dialógus rendszerek alapfogalmai. Rendszer vezérelt, felhasználó vezérelt és vegyes kezdeményezésű rendszerek. Uni- és multimodális rendszerek. Platform, termékválasztás és tesztelés. A vállalati akusztikai arculat fogalma és színvonalas biztosításának módszerei. Esettanulmány: alkalmazási mintarendszer tervezése
(előadás, gyakorlat, laboratórium):
3*2 óra előadás és 1*2 óra kiscsoportos foglalkozás kéthetes ciklusokban.
a. A szorgalmi időszakban:
A félév végén az aláírás feltétele egy nagyzárthelyi legalább elégséges szintű megírása. A zárthelyi megírására a félév közepén kerül sor.
b. A vizsgaidőszakban:
Írásbeli vizsga, eredménytől függő szóbeli javítási lehetőséggel
Nincs
A pótlásra a szorgalmi időszak során egy alkalom áll rendelkezésre, a vizsgaidőszakban csak IV jelleggel lehetséges.
A félév, illetve vizsgaidőszak során a hallgatóknak lehetőségük van az előadóval előre egyeztetett időpontban konzultálni.
Magyar nyelvű irodalom:
Magyar nyelvi beszédtechnológiai alapismeretek, Nikol KKt, 2002
Gordos G., Takács Gy.: Digitális beszédfeldolgozás, Műszaki Könyvkiadó, 1983
Angol nyelvű irodalom:
X. Huang, A. Acero, H. Hon: Spoken Language Processing, Prentice Hall, 2001
(a tantárgyhoz tartozó tanulmányi idő körülbelüli felosztása a tanórák, továbbá a házi feladatok és a zárthelyik között (a felkészülésre, ill. a kidolgozásra átlagosan fordítandó/elvárható idők félévi munkaórában, kredit x 30 óra, pl. 5 kredit esetén 150 óra)):
Kontakt óra
60
Félévközi készülés órákra
10
Felkészülés zárthelyire
20
Házi feladat elkészítése
Kijelölt írásos tananyag elsajátítása
..
Vizsgafelkészülés
40
Összesen
150
Dr. Gordos Géza
Mihajlik Péter
tmts
tfmts