Távközlési marketing és gazdaságtan
A tantárgy angol neve: Telecommunications Marketing and Economy
Adatlap utolsó módosítása: 2006. július 1.
Tantárgy lejárati dátuma: 2007. január 3.
Villamosmérnöki Szak
Név:
Beosztás:
Tanszék, Int.:
Dr Sallai Gyula
egyetemi tanár
TTT
dr Kósa Zsuzsanna
tanácsadó
HIF
A leendő villamosmérnökök megismertetése a távközlési szolgáltatók körében alkalmazott marketing, értékesítési és ügyfélkapcsolati módszerekkel, valamint a vállalati gazdálkodás eszközeivel és folyamataival, továbbá a távközlő hálózatok gazdasági tervezésének eljárásaival.
ˇ Bevezetés. A távközlési szolgáltató vállalatok működése.
ˇ Távközlési marketing. Stratégia és marketing összefüggései. Vevőorientáció és versenyelőnyök.
ˇ A marketing fogalma, funkciói, eszközei. Ipari és szolgáltatás marketing. Piac és verseny sajátosságok hálózatos ágazatokban. A fogyasztói magatartás elmélete.
ˇ Piacelemzés, piackutatás, előrejelzés. Prognózis módszerek.
ˇ Piacszegmentálás, marketing stratégia. Marketing tervezés és információs rendszer.
ˇ Termékmenedzsment, új termék bevezetése. Árképzés, árképzési módszerek.
ˇ Értékesítés: értékesítési csatornák, ügyfélszegmens-menedzsment, üzletszabályzat.
ˇ Promóció, marketingkommunikáció. Reklám, közönségkapcsolat, PR. Konkurens és partnerkezelés.
ˇ Marketingmix alkalmazások, példák.
ˇ Értékesítés támogatás, rendszerintegráció. Ügyfélkapcsolat, hibakezelés, karbantartás, szolgáltatásnyújtás, minőségbiztosítás.
ˇ Marketing folyamatok irányítása. Üzletfejlesztés, új vállalkozások.
ˇ A távközlés gazdaságtana. Távközlési vállalatok gazdálkodási funkciói.
ˇ Üzleti tervezés. Bevételek, ráfordítások, eredmény. Pénzügyi tervezés (cash flow).
ˇ Vezetői számvitel. Költség felosztás, gazdasági mutatók.
ˇ Kontrolling. Folyamat szabályozás, stratégiai elemzés.
ˇ Távközlés finanszírozása. A kockázat összetevői, mérése, kezelése.
ˇ Beszerzés. Specifikálás, tenderezés, szerződéskötés.
ˇ Távközlés gazdasági számítások. Jelenértékszámítás. Hálózati költségmodellek, projektek költségelése. Hálózatoptimalizálás, rendszerválasztás, beruházások lépcsőzése.
ˇ Vállalkozási formák és ismérveik. Sikeres külföldi távközlési vállalatok gazdálkodása. Válságmenedzselés: likviditásmenedzsment, szanálás, csődeljárás.
Előadás.
a. A szorgalmi időszakban:
- az előadási órán írt 1 db nagyzárthelyi, amely a szorgalmi időszakban egyszer pótolható;
- az aláírás feltétele: a nagyzárthelyin vagy pótlásán az elérhető pontszám legalább 50%- ának megszerzése;
- a tárgy korábbi felvétele során megszerzett aláírás vizsgán való részvételre jogosít.
b. A vizsgaidőszakban:
- írásbeli vizsga szóbeli korrigálási lehetőséggel;
- az aláírás vizsgaidőszakban különeljárási díj befizetésével és sikeres dolgozat megírásával szerezhető meg.
c. Elővizsga:
- az elővizsgán való részvétel feltétele az elővizsga időpontjáig megszerzett aláírás;
Philip Kotler: Marketing menedzsment. Műszaki Könyvkiadó, 1991.
Prónay G. (szerk.): Távközlési Marketing. Híradástechnika (különszám), 1997. május.
Derek F. Abell: Defining the Business. Prentice-Hall, 1980.
Ray H. Garrison: Managerial Accounting. Irwin, 1990.
B. S. Dhillon: Engineering Management, Technomic, 1987.
Horváth P. & Partner: Controlling, út egy hatékony controlling rendszerhez. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, 1997.
S. C. Littlechild: A távközlésgazdaságtan alapjai. Magyar Posta Könyvkiadó, 1989.
Kunsági László
tudományos munkatárs