Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Játékelmélet és távközlési alkalmazásai

    A tantárgy angol neve: Game Theory and its Applications in Telecommunications

    Adatlap utolsó módosítása: 2010. szeptember 7.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Villamosmérnöki Szak

    Műszaki Informatika Szak

    Doktorandusz tárgy

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VITTD096   2/0/0/v 3 1/1
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Vidács Attila,
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Vidács Attila

    tud. munkatárs

    Távközlési és Médiainf. Tsz..

    Trinh Anh Tuan

    Távközlési és Médiainf. Tsz.

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    Távközlő hálózatok

    7. A tantárgy célkitűzése

    A játékelmélet matematikai háttere és eszköztára meglehetősen kiterjedt, az alkalmazási lehetőségei szerteágazóak. A játékelméleti leírást a közgazdaságtudományon és az üzleti élet területén kívül sikerrel alkalmazták számos más tudományterületen (pl. társadalomtudományok, filozófia, szociológia, politológia), nem utolsó sorban a műszaki tudományok területén is.

    A tantárgy célja, hogy bevezetést nyújtson a játékelméletbe és az elmélet módszertanának alkalmazásaiba, különös tekintettel a távközlő hálózatok menedzsmentjére és teljesítmény-elemzésére.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    Játékelméleti alapok

    Alapfogalmak (játék, játékosok, stratégia, preferenciák, kifizetési függvény, döntési folyamatok)

    Nash-egyensúly fogalma (egyensúly létezése, konvergencia)

    Klasszikus játékok (nem-kooperatív / kooperatív játékok)

    A játékelmélet távközlési vonatkozásai

    Aukciós játékok (“first-price”, “second-price”, PSP)

    Hálózatmenedzsment (erőforrás-foglalás, torlódásvezérlés, “peering”-megállapodások, ütemezés)

    Útvonalválasztás (QoS routing, optimális útvonalválasztás-vezérlés)

    Torlódásvezérlés (TCP paraméter-beállítások)

    Alkalmazások, esettanulmányok

    TCP hálózatok játékelméleti vizsgálata

    Erőforrás-menedzsment DiffServ hálózatokban

    Teljesítményszabályozás vezetéknélküli hálózatokban

    Aukciók frekvenciasáv (3G) tendereken

    (egyéb aktuális alkalmazási példák, kutatási eredmények)

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    (előadás, gyakorlat, laboratórium):

    előadás

    10. Követelmények

    a. A szorgalmi időszakban: -

    b. A vizsgaidőszakban: írásbeli vagy szóbeli áttekintő vizsga

    1. Elővizsga: (megyezés szerint)
    12. Konzultációs lehetőségek

    igény szerint az oktatóval egyeztetve

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Eric Rasmusen, Games and Information: An Introduction to Game Theory, Blackwell, Cambridge MA & Oxford UK, 1989.

    Nemo Semret, Market Mechanisms for Network Resource Sharing, Ph.D. Dissertation, Columbia University, 1999.

    R. La, V. Anantharam, Optimal Routing Control : Repeated Game Approach, IEEE Transactions on Automatic Control, Vol. 47, No. 3, pp. 437 -450, March 2002.

    A. Akella, R. Karp, C. Papadimitriou, S. Seshan, S. Shenker, Selfish Behavior and Stability of the Internet: A Game-Theoretic Analysis of TCP, ACM SIGCOMM'02, Pittsburgh PA, 2002.

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

     

    Kontakt óra

    30

    Félévközi készülés órákra

    15

    Vizsgafelkészülés

    30

    Összesen

    75

    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Vidács Attila

    tud. munkatárs

    Távközlési és Médiainf. Tsz.

    Trinh Anh Tuan

    Távközlési és Médiainf Tsz.