Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Software Technology

    A tantárgy neve magyarul / Name of the subject in Hungarian: Szoftvertechnológia

    Last updated: 2012. november 23.

    Budapest University of Technology and Economics
    Faculty of Electrical Engineering and Informatics
    Course ID Semester Assessment Credit Tantárgyfélév
    VIIIA217   3/1/0/v 4  
    3. Course coordinator and department Dr. László Zoltán Ferenc,
    6. Pre-requisites
    Kötelező:
    (TárgyEredmény( ahol a TárgyKód = "BMEVIIIA114", ahol a Típus = "JEGY", ahol a Ciklus = tetszőleges, ahol a KépzésKód = tetszőleges) >= 2
    VAGY TárgyEredmény( ahol a TárgyKód = "BMEVIEEA112", ahol a Típus = "JEGY", ahol a Ciklus = tetszőleges, ahol a KépzésKód = tetszőleges) >= 2
    VAGY TárgyEredmény( ahol a TárgyKód = "BMEVIEE1239", ahol a Típus = "JEGY", ahol a Ciklus = tetszőleges, ahol a KépzésKód = tetszőleges) >= 2
    VAGY TárgyEredmény( ahol a TárgyKód = "BMEVIMH1506", ahol a Típus = "JEGY", ahol a Ciklus = tetszőleges, ahol a KépzésKód = tetszőleges) >=2
    VAGY Training.code=("5N-MGAIN")
    VAGY TárgyEredmény( "BMEVIIIAA00" , "jegy" , _ ) >= 2
    VAGY TárgyEredmény( "BMEVIIIAA03" , "jegy" , _ ) >= 2 )

    ÉS NEM ( TárgyEredmény( "BMEVIIIAB01", "jegy" , _ ) >= 2
    VAGY TárgyEredmény("BMEVIIIAB01", "FELVETEL", AktualisFelev()) > 0)

    ÉS Training.Code=("5N-A8")

    A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

    A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.

    7. Objectives, learning outcomes and obtained knowledge The objective of the course is to introduce the students to the design, development and maintenance of large-scale software systems. It also  presents the techniques and methods to produce the software as a product. In addition to the presentation of the technical aspects, attention is also paid to the administrative overhead of the technologies (management).

     

    Obtained skills and expertise:

     

    Students satisfying the course requirements will be able to understand and manage the problems related to the development of large-scale software systems and they will be able to participate in such development processes. The knowledge acquired in the framework of this course will be the background for the Software Laboratory course.

     

    8. Synopsis Software engineering. Historical background. Software crisis. Concept of the technology. Software as a product. Software quality aspects. Software development process. Life cycle models. Software project planning. Riscs, Simple cost models. Scheduling. Requirement analysis and definition. Specification: functional, structural, and dynamical views. Functional description: data-flow modeling. Structural description: data dictionary, entity relationship model. Dynamical description: state transition model. Design concepts: abstraction, information hiding, cohesion, coupling. Software architectures. Object oriented software development: Object concepts. Object oriented paradigm. UML notation. Use-cases. UML structural diagrams. (Class and object diagrams). Sequence, collaboration, activity diagrams. Component and deployment diagrams. Overview on the Rational Unified Process. Component software, academic concepts: Aspect oriented programming. Verification and validation. applied techniques. Testing. Configuration management.

     

    13. References, textbooks and resources

    Sommerville, I. - Software Engineering 8th ed., Pearson Education Ltd, 2007

    Booch, G., Rumbaugh, J., Jacobson, I.: The Unified Modeling Language User Guide, Addison-Wesley, 1999.

    Roger s. Pressman: Software Engineering, A Practitioner's Approach, 6th edition, McGraw-Hill, 2006

    14. Required learning hours and assignment
    Kontakt óra
    Félévközi készülés órákra
    Felkészülés zárthelyire
    Házi feladat elkészítése
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása
    Vizsgafelkészülés
    Összesen